Alfred Loewy, urodził się 20 czerwca 1873 roku w Rawiczu, zmarł 25 stycznia 1935 r. we Fryburgu Bryzgowijskim. Matematyk, wykładowca akademicki. Pochodził z ortodoksyjnej rodziny żydowskiej. Jego ojcem był Hermann Loewy, matką Lina Loewy z domu Löwenthal (Loewenthal).
W latach 1891-1895 studiował na uniwersytetach we Wrocławiu, Monachium, Berlinie oraz Getyndze w latach. W 1894 otrzymał doktorat na Uniwersytecie Monachijskim. Od 1897 roku wykładał na Uniwersytecie we Fryburgu Bryzgowijskim. Do jego najbardziej znanych książek zalicza się Lehrbuch der Algebra (1915) oraz Mathematik des Geld- und Zahlungsverkehrs (1920). W 1933 roku został zmuszony do przejścia na wcześniejszą emeryturę przez władze nazistowskie, zmarł we Fryburgu Bryzgowijskim 25 stycznia 1935 roku.
Volker Remmert, „Alfred Loewy (1873-1935) in Freiburg”, DMV-Mitteilungen 3/97, s. 17-22. [Plik PDF]
Fotografie nagrobka Afreda Loewy’ego (1873-1935) na cmentarzu żydowskim we Fryburgu Bryzgowijskim dostępne są na stronie internetowej: Landesarchiv Baden-Württemberg. Staatsarchiv Ludwigsburg.
Zdjęcie nagrobka Afreda Loewy’ego (1873-1935), widoczne są inskrypcje w języku hebrajskim i niemieckim. Opis zdjęcia: „Staatsarchiv Ludwigsburg EL 228 b II Nr 13977, Bild 1 Permalink. Landesdenkmalamt Baden-Württemberg: Dokumentation der jüdischen Grabsteine in BadenWürttemberg, Fotografien / Ca. 1980-ca. 2000 > Freiburg im Breisgau FR (038) > Grabstein 641-660 > Grabstein 655 (Index: 100088912) Material: grauer Stein Maße HxBxT: 144x60x22 cm Symbolik: Kanne Besonderheit: kulturhistorisch wertvoll / künstl.-formale und hist.-wiss. Gründe (Inschrift, Gemeindestellung) > Grabstein 655.”
Zdjęcie fragmentu nagrobka Afreda Loewy’ego (1873-1935), widoczne są inskrypcje w języku hebrajskim. Opis zdjęcia: „Staatsarchiv Ludwigsburg EL 228 b II Nr 13978, Bild 1 Permalink. Landesdenkmalamt Baden-Württemberg: Dokumentation der jüdischen Grabsteine in BadenWürttemberg, Fotografien / Ca. 1980-ca. 2000 > Freiburg im Breisgau FR (038) > Grabstein 641-660 > Grabstein 655 (Index: 100088912) Material: grauer Stein Maße HxBxT: 144x60x22 cm Symbolik: Kanne Besonderheit: kulturhistorisch wertvoll / künstl.-formale und hist.-wiss. Gründe (Inschrift, Gemeindestellung) > Grabstein 655A.”
Zdjęcie fragmentu nagrobka Afreda Loewy’ego (1873-1935), widoczne są inskrypcje w języku niemieckim. Opis zdjęcia: „Staatsarchiv Ludwigsburg EL 228 b II Nr 13979, Bild 1 Permalink. Landesdenkmalamt Baden-Württemberg: Dokumentation der jüdischen Grabsteine in BadenWürttemberg, Fotografien / Ca. 1980-ca. 2000 > Freiburg im Breisgau FR (038) > Grabstein 641-660 > Grabstein 655 (Index: 100088912) Material: grauer Stein Maße HxBxT: 144x60x22 cm Symbolik: Kanne Besonderheit: kulturhistorisch wertvoll / künstl.-formale und hist.-wiss. Gründe (Inschrift, Gemeindestellung) > Grabstein 655B.”
Fot. Stolpersteine „kamienie pamięci” (Fryburg Bryzgowijski, Reichsgrafenstraße 14) poświęcone pamięci prof. Alfreda Loewy’ego oraz jego żony Therese Loewy. Dostęp online: Andreas Schwarzkopf, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons.
„(…)Stolpersteine w dosłownym tłumaczeniu oznacza kamienie, o które możemy się potknąć, w języku polskim przyjęło się także określenie kamienie pamięci. Jest to forma upamiętnienia ofiar nazizmu w postaci brukowych kostek z mosiężną tabliczką osadzonych w chodniku. Można na nich przeczytać imię i nazwisko osoby upamiętnionej, datę i miejsce jej urodzenia oraz datę aresztowania, deportacji i śmierci. Informacje te poprzedzone są słowami ,,Tu mieszkał/mieszkała…”. Kostki o wymiarach 96 mm na 96 mm są montowane w chodniku, zazwyczaj w pobliżu ostatniego miejsca zamieszkania osoby upamiętnionej. Projekt ma na celu przywrócenie pamięci o ofiarach narodowego socjalizmu w latach 1933-1945. (…)Autorem projektu jest niemiecki artysta, Gunter Demnig, który w latach 1995 - 1996 stworzył pierwsze tego typu pomniki w Kolonii. Inspiracją dla Demniga były słowa zawarte w Talmudzie: ,,Człowieka zapomina się tylko wtedy, gdy jego lub jej nazwisko zostało zapomniane”. Autor rozpoczął swoje działania rozumiejąc je jako symboliczny projekt artystyczny, mając świadomość, że za pomocą Stolpersteine nigdy nie będzie możliwe uczczenie pamięci milionów ofiar narodowego socjalizmu”. Cały tekst: Ewelina Malik ,,Nie ma na świecie nic bardziej niewidocznego niż pomnik”. Stolpersteine - ukryte formy upamiętnienia czy ekspansja kultury pamięci w Niemczech? s. 189-190 [w:] Pozytywne miejsca pamięci europejskiej, redakcja naukowa Kinga Anna Gajda, Aneta Pazik. Instytut Europeistyki UJ - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Kraków 2015.
Fot. Alfred Loewy (1873-1935) fotografia portretowa. Volker Remmert, „Alfred Loewy (1873-1935) in Freiburg”, DMV-Mitteilungen 3/97, s. 19. [Plik PDF]